Open top menu
Wednesday 13 January 2016




Penyakit kencing manis adalah sejenis penyakit yang kronik yang serius. Sebanyak 3.6 juta rakyat Malaysia menghadapi diabetis. 15% atau 1/4 dari rakyat Malaysia menghidap kencing manis.


Graf di bawah menunjukkan survey tentang kes diabetis di malaysia atas golongan yang berumur 30 tahun ke atas. Boleh perhatikan graf meningkat dari 14.9% pada tahun 2006  ke 20.8% dalam jangka masa 10 tahun meningkat sebanyak 40%. Di seluruh dunia diabetis ini meragut 4,000,000 nyawa dalam masa setahun bersamaan 1 nyawa /8 saat sahaja.




APA ITU KENCING MANIS??

Makanan yang kita makan seperti Roti, nasi, behun, mie dimana makanan ini digelar sebagai kumpulan karbohidrat. Makanan ini akan dicernakan dan akan ditukarkan dalam bentuk glukos iaitu sejenis gula. Badan kita perlukan insulin iaitu sejenis hormon yang dihasilkan oleh penkres.  Dan insulin akan menukarkan gula dalam darah kepada energy. 

APAKAH FAKTOR YANG MENYEBABKAN KENCING MANIS?

1) Berat badan yang berlebihan/Obersiti. Malayisa mempunyai populasi yang paling gemuk diantara negara asia yg lain. Malaysia mempunyai populasi yang paling gemuk iaitu 44.2%.
2) Pemakanan yang tidak seimbang boleh menyebabkan kencing manis cth : makanan yang manis
3) Penuaan/Ageing
4) Gaya hidup yang tidak aktif/kurang exercise. Orang Malaysia kebanyakan nya mengamalkn sidentery life style iaitu duduk sahaja di depan komputer.

Ramai orang yang tidak tahu bahawa penyakit kencing manis ini tidak akan mati disebabkan oleh paras gula yang tinggi tetapi merekan akan mati disebabkan oleh komplikasinya iaitu seperti sakit buah pinggang, buta mata, serangan jantung, kaki diabetis. 

Kencing manis boleh di cegah bermula dengan  gaya hidup. 
  • sekiranya paras gula anda tnggi, maka anda perlu sentiasa monitor paras gula dan kolestrol dalam badan anda. Sebab bila tekanan gula tinggi, tekanan darah dan kolestrol akan menjadi tinggi sebab tekanan darah semakin pekat.
  • Manage your weight dan BMI. Monitor berat badan kita. Berat badan berlebihan risiko semakin tinggi. Doktor suggest dalam seminggu 5 kali exercise. Exercise dapat kuragkan risiko kencing manis.
  • Amalkan makanan yang sihat. Seperti kurang berminyak, tinggi fiber spt buah-buahan dan sayuran.
SUPPLEMENT SHAKLEE YANG SESUAI UNTUK MEMBANTU ANDA MENGAWAL/MENCEGAH KENCING MANIS.

1) Pilihla makanan yang rendah Glisemik Index untuk mengawal gula dalam darah anda. Makanan yang tinggi GI iaitu potato, white bread. Mkanan yg rendah GI pula adalah sayur-sayuran, roti gandum, orange, apel dan kacang soya. Kacang soya adalah salah satu makanan yg mmpunya GI yg rendah di mana dapat membantu memberi tenaga tanpa meningkatkan gula dalam darah anda. 

Di Shaklee kita mempunyai ESP (Enegizing soy protein) iaitu sumber dari kacang soya dimana ESP dpt membantu mengawal paras gula dalam darah dengan lebih sihat dan dapat membekal tenaga lebih berpanjangan. GI nya hanyalah 39 sahaja berbanding makanan yg lain spt nasi. Oleh itu anda tidak akan rasa cepat letih jika amalkan ESP berbanding nasi. Esp akan melepaskan gula dalam darah secara slow & steady.

ESP sangat-sangat sesuai bagi mereka yg mengidap kencing manis.




2) Amalkan minyak ikan omega 3. Bagi pesakit kencing manis, tekanan darah dan kolestrol akan naik berturut-turut. seterusnya meingkatkan serangan jantung. Dengan pengambilan minyak ikan dapat membantu lemak dalam darah anda dan mngekalkan kesihatan jantng anda.

Shaklee memperkenalkan OMEGA GUARD di mana mempunya 2 keistimewaan berbeza dari omega yg lain di pasaran iaitu ketulenan yang tinggi dan Hypotensi.



3) Vitalea- Multivitamin yang mengandungi 18 mg zat besi. Vitalea yg diambil setiap hari akan larut dalam badan dengan lebih cepat

4) Vivix - Kaya dengan Polifenol tumbuhan dapat membantutkan pertumhan AGE protein (penuaan). Dengan 1 sudu kecik vivix anda akan dapat khasiat 15 jenis polifenol dan resvetrol.


Bagi pengidap deabetis atau bagi yang ingin mencegahnya, bolehla hubungi saya untuk mendapatkan khidmat rundingan percuma. CEGAH SEBELUM PARAH. Kalau dah sampai tahap dah nak kena potong kaki, agak terlambat la...

COD : Area Skudai, UTM, Johor Bahru, Pekan Nenas, Pontian, Pasir Gudang, Gelang Patah dan kawasan berhampiran.

Courier : Seluruh negeri semenanjung dan sabah sarawak.


Whatapp segera : 012-9555602  Ieda Fareeda


Tagged
Different Themes
Faridah Ahmad Menulis

Saya Faridah bt Ahmad, pengedar sah SHAKLEE anda no. ID 929771. Jom CANTIK dan SIHAT bersama Shaklee (Selamat Mesra Alam dan Berkesan) bukan hanya sekadar MENJUAL SUPPLEMENT SHAKLEE tetapi berkongsi ilmu mengenai KEBAIKAN SUPPLEMENT SEMULAJADI.

1 comment:

Popular Posts