Open top menu
Wednesday 10 February 2016

Saya nak kongsikan sedikit ilmu yang saya dapat dari sharing group FAC (Fly Academi Club by Master Firdaus) yang sangat bermanfaat iaitu Cara untuk melakar IMPIAN!!! Bagaimana untuk set sasaran bulanan supaya apa yang kita usahakan dalam bentuk sistematik dan tersusun supaya kita dapat buat analisis dalam bisnes kita sendiri. Kita tak ada bos (bos=diri sendiri) siapa yang menggerak, mencapai kjayaan adlh dri sndri. Yang kita ada adalah sharing dari upline/sideline orang yang telah berjaya. Diri kita sendiri adalah penggerak. Jom kita baca bagaimana kita nak bina impian supaya kita seimbang dunia dan akhirat dan bagaimana kita nak set sasaran bulanan khususnya dalam bisnes shaklee supaya kita dapat tentukan apa yang kita nak gerakkan dan capaikan.

1) IMPIAN
Untuk membina impian mulakan dengan bermimpi!!!
Cth : saya nak memiliki sebuah kereta velfire bersama time and money freedom, bercuti-cuti bersama mak ayah dan family ke mana-mana saja tanpa had!
Dream yang tak masuk akal adalah lebih baik (mimpikan sesuatu yang luarbiasa)!!!
Kejayaan bermula adalah bermula dengan set impian. Untuk capai kejayaan kita perlu ikhlas.
Macammana nak ada sikap ikhlas tu?? Kenapa ikhlas itu penting?
Ikhlas akan wujud kalau kita buat sesuatu kerana Allah!

Contoh : kenapa kita nak rumah besar?? Bukan untuk menunjuk tapi niat untuk kemudahan anak2, family kerana ALLah taala. 
Kenapa perlu kaya?? sebab niat untuk lebih banyak bersedekah kerana ALlah. Ikhlas ini sangat penting. kerana jika ikhlas kerana Allah, segalanya akan mendapat redha Allah. 

2) Bagaimana nak capai Impian
Setiap orang mempunyai impian yang berbeza. Bagaimana cara nak wujudkan vision board (VB). VB haruslah seimbang kerana mudah untuk di develope. Ada empat sector yang perlu kita pecahkan :
  1. Impian untuk diri sendiri
  2. Impian untuk agama
  3. Impian untuk emosi diri (benda2 yg mengembirakan)
  4. Impian untuk electual (ilmu dunia dan akhirat)

Bagaimana nak setkan impian berasaskan empat perkara tadi? KIta Perlu balancekan dunia dan akhirat supaya kita tidak mengabaikan benda-benda lain (seperti emosi diri, bahagiakan orang lain). Jika tak balancekan kita akan mudah lemah. Jika kita mengejar duit semata, kita fikir duit sahaja, kita akan abaikan banyak perkaran dan kita akan cepat penat dan putus asa jika kita tak capai sebab kekuatan dalaman kita tak kuat.


INI VISION BOARD SAYA!!!



Bagaimana nak sasarkan sasaran bulanan? 

Buat vision jangka pendek. Cthnya saving RM1300 sebulan. Berapa income nak capai sebulan/seminggu/sehari. Pecahkan jadi lebih specifik. Jika lebih spesifik, ia akan nampak lebih jelas dan lebih teratur dan mudah untuk di capai. Buat sampai matlamat kita capai lebih awal dari sasaran yang di tetapkan.

Kesimpulannya, target yang kita telah setkan perlulah seiring dengan usaha. Pastikan kita berusaha bersungguh-sungguh untuk capai impian jangka pendek dan jangka panjang. Jika sasaran tidak dapat dicapai, perbaiki kaedah dan lakukan perubahan. Sekian semoga bermanfaat buat semua. Doakan agar vision board saya tercapai. Sama-sama kita doakan sesama kita :-).

Salam sayang
ieda fareeda
012-9555602

Tagged
Different Themes
Faridah Ahmad Menulis

Saya Faridah bt Ahmad, pengedar sah SHAKLEE anda no. ID 929771. Jom CANTIK dan SIHAT bersama Shaklee (Selamat Mesra Alam dan Berkesan) bukan hanya sekadar MENJUAL SUPPLEMENT SHAKLEE tetapi berkongsi ilmu mengenai KEBAIKAN SUPPLEMENT SEMULAJADI.

1 comment:

  1. thanks for sharing. ilmu baru untuk saya harini.

    dare to dream~

    ReplyDelete

Popular Posts