Open top menu
Saturday 16 January 2016

Assalamualaikum WarahMatullahi Wabarakatuh.. 


Selamat berhujung minggu semua. Petang ni saya nak share sikit satu resepi ayam BBQ yang simple tapi sangat sedap. Resepi ni pun saya curi dari adik ipar saya :-)

Siapa yang tak buat ni memang rugi. Kawasan perumahan saya Fasa D Iris Pulai Indah, setiap kali BBQ sahaja mesti permintaan untuk ayam madu ni. Sampaikan ada yang special request nak ayam madu. Ramai yang mintak saya share resepi ni. 


Ok, jom kita lihat RESEPINYA step by step berdasarkan gambar ye.



Ni antara bahan-bahannya




1. Ayam di basuh sampai bersih dan toskan



2. Tumbuk bawang putih sampai lumat (saya tumbuk sahaja) malas nak blend. Kalau seekor ayam dalam 3 biji bawang putih.



3. Gaulkan ayam bersama bawang putih tadi. Gaulkan juga bersama garam, pati ikan bilis, madu, dan gula. Biasa seekor ayam kita perlukan 1/2 kg gula tapi boleh kurangkan. Kalau nak sedap lagi banyakkan madu. Ni nak budget sikit, so tak pakai banyak madu, so kena Extra gula la baru sedap. Tapi kalau manis2 sangat tak baik pulak untuk kesihatan kan. Kang tak pasal-pasal kena order VIVIX dengan saya (Cegah Diabetis). ;-)




4. Gaulkan pula dengan serbuk cili dan sedikit serbuk kari. Untuk seekor ayam boleh pakai se packet serbuk cili yang kecik tu.  Boleh adjust ikut nak pedas atau tak. Kari dalam satu sudu sahaja.




5. Kemudian bolehla di bakar. Api tak perlu besar2 sangat ye. Kecik2 je baru nampak berkilat kemerah2an. Nampak menyelerakan. Makan cam tu je pun sedap tak perlu sos dah.


Selamat Mencuba :-)
Kalau rasa menarik jemput komen di ruangan komen ye. 


Ni anak saya yang ketiga Muhammad Asyraf Rayyan, dalam kesibukan BBQ td, anak2 pun syok main basikal, terlanggar sama sendiri. Alhamdulillah luka tak teruk. Memang dah perhatikan dah waktu dia bermain tu, tapi benda dah nak jadi. Just lebih take care of diaorg je la next time. Memang tak boleh careless sangat. InsyaAllah kita boleh elakkan benda-benda yang tak di ingini. Nasib baik tadi ada bekas misi beri bantuan. :-)



Tagged
Different Themes
Faridah Ahmad Menulis

Saya Faridah bt Ahmad, pengedar sah SHAKLEE anda no. ID 929771. Jom CANTIK dan SIHAT bersama Shaklee (Selamat Mesra Alam dan Berkesan) bukan hanya sekadar MENJUAL SUPPLEMENT SHAKLEE tetapi berkongsi ilmu mengenai KEBAIKAN SUPPLEMENT SEMULAJADI.

13 comments:

  1. Amboiii ida..kompen rating naik kali ni..

    ReplyDelete
  2. Amboiii ida..kompen rating naik kali ni..

    ReplyDelete
  3. Amboiii ida..kompen rating naik kali ni..

    ReplyDelete
  4. Amboiii ida..kompen rating naik kali ni..

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah syukur... Asyraf xde pape

    ReplyDelete
  6. Alhamdulillah syukur... Asyraf xde pape

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuela Ros.. Aku gabra, ko pun gabra.. dua2 cuak.. tengok darah banyak sangat. sabo je lah :-)

      Delete
  7. Replies
    1. Cuba la Rohani Misrin.. Memang sedap tau.. senang jer

      Delete
  8. Wah rupanya inilah puan punya ayam bbq tengahari tadi..sodap

    ReplyDelete

Popular Posts